De wondere wereld van service design

Service design, design thinking, co-creatie, participatie,… vliegen deze termen jou de laatste tijd ook rond de oren? Dat kan, want service design is anno 2021 trending. En daar zijn verschillende goede redenen voor. Ben jij ook benieuwd wat service design nu juist inhoud? Lees dan snel verder!

Service design, wat is dat?

Service design is een methodologie die helpt om diensten vanuit het oogpunt van de gebruiker te (her)ontwerpen. Hiervoor worden technieken zoals co-creatie en design thinking gebruikt. Samen denken we na zoals een designer. Zodat de ontwerpen naast gebruiksvriendelijk zijn, ook helemaal passen bij de noden en drijfveren van de gebruikers.

 

Wat maakt service design zo interessant? 

  • Human centered: de gebruiker staat altijd centraal. Leef je in en spreek zijn taal.
  • Co-creative: alle stakeholders wordt betrokken in het proces. Iedereen mag meedenken en vooral iedereen kan creatief zijn.
  • Iterative proces: fouten maken hoort erbij, vermijd dit niet. Want juist uit deze fouten leer je het meest.
  • Visuele communicatie: tekenen, post-its, grafieken,… Je uitdrukken gaat makkelijker in beelden dan in woorden.
  • Holistic: doordat mensen uit verschillende principes meedoen, heb je een veel bredere visie. Neem ook elk element uit de omgeving mee. Denk na over ervaringen voor alle zintuigen.

 

Hoe verloopt het service design proces?

Fase 1: verkenning

Voordat we opzoek gaan naar de oplossing, gaan we het probleem bepalen. Dit doen we door het gedrag en de gedachten van alle betrokken te begrijpen. Hoe beter je je gebruikers begrijpt, hoe beter je je kan inleven en hoe beter het resultaat.

‘Elk proces begint met het bepalen van het probleem. Dit gebeurt vanuit het perspectief van de organisatie en de gebruikers.’

Het gaat er dus niet om om meteen de oplossing te bepalen, maar eerst het probleem te definiëren.

Voorbeelden van tools: interviews, observaties, schaduwen, …

 

Fase 2: creatie

Samen bedenken we op een speelse manier zoveel mogelijk ideeën en oplossingen voor het probleem. Tijdens deze fase worden alle stakeholders betrokken. Oohja nogmaals, fouten maken mag, maak er zoveel mogelijk. Hieruit kun je zoveel leren.

Voorbeelden van tools: brainstorm, post-its, alle mogelijke visuele tools (pen, papier,…), mindmapping, …

 

Fase 3: prototype & test

We testen de ideeën uit de vorige fase en maken een prototype. We vragen feedback en blijven dingen testen.

Voorbeelden van tools: pen, papier, video, storyboard, foto’s, rollenspellen,…

 

Fase 4: implementatie

Designen en finaliseren van het eindproduct, rekening houdend met alle voorgaande imput. Doordat de gebruikers mee hebben kunnen denken, voelen ze zich meer betrokken met het eindproduct.

Voorbeelden van tools: business model canvas,…

 

Service design in praktijk

Zelf werkte ik rond service design tijdens het bootcamp circulaire economie van Vlaanderen Circulair, Hack the pack, ontwikkeling van het traject Gezond Ouder worden (in samenwerking met Twisted Studio) en de ontwikkeling van de geluksdriehoek (in samenwerking met Wearedaniel).

Daarnaast gebruikte ik de design thinking methodologie tijdens mijn workshops ‘where data meets art’ en ‘branding- en verpakkingsontwerp’.

 

Meer weten over service design?

Lees eens een goed boek

Bekijk een tof filmpje

Download de service design toolkit