Workshop: branding- en verpakkingsontwerp

Zaterdag 6 februari trok ik, met een zak vol karton en oude magazines, richting de gemeenteschool Sint-Joost-aan-Zee. Geen zee hier in Brussel. Wel een groep tieners, die deelnemen aan de weekendschool van Toekomstatelier* en klaar waren om grafisch aan de slag te gaan.

 


*Toekosmtatelier of kortweg Tada zorgt ervoor dat burgers en ondernemingen betrokken worden bij de integratie van maatschappelijk kwetsbare tieners en hun omgeving.

Dit doen ze onder andere door buitenschoolse activiteiten te organiseren zoals weekendscholen. Op deze zaterdagen, die begeleid worden door professionals uit het vakgebied, worden tieners op een speelse manier in contact gebracht met het bedrijfsleven. Een kookworkshop of een blik achter de schermen in de rechtszaal, geven de jongeren inspiratie over wat zij later willen worden.


Klasje van 8

 

Na een gezamenlijk welkomstmoment werd de groep gesplitst. Twee groepen van 8 tieners, tussen de 10 en 14 jaar oud, stonden te popelen om kennis te maken. Het was zover, met een beetje gezonde zenuwen, wandelde ik de trap op naar mijn klasje.

 

Grafisch ontwerp, wat is dat?

 

Na een speels namenrondje, stelde ik mezelf en mijn werk voor aan de hand van een korte presentatie. Een foto met daarin mezelf als kind mocht daarbij niet ontbreken. Ik vertelde over toenmalige dromen en toonde een pagina uit mijn vriendenboekje, waarin stond ‘later word ik kunstenaar’. De vragen kwamen. ‘Eline, ben jij dan een kunstenaar?’.

 

Tijd voor de opdracht, huh nee briefing

 

Geen opdrachtomschrijving maar een briefing. Zo gaat dat in de grafische wereld en vandaag ook in deze workshop. De briefing luidde als volgt: ‘Een nieuw smartphonemerk heeft een ECO-phone (milieuvriendelijke smartphone) ontwikkeld, waarvoor ze nu een ecologische verpakking zoeken. Het merk wil er zoveel mogelijk verkopen en heeft een goede branding, verpakking en campagne nodig.’

De tieners konden zelf de doelgroep voor wie deze smartphone was kiezen. Mijn groep koos ervoor om zich tot kinderen te richten.

 

Van brainstorm tot moodboard

 

Een echte grafisch ontwerper gaat steeds opzoek naar wat de doelgroep belangrijk vind. De tieners schreven al deze waarden op het bord. Speels, eenvoudig,… het bord stond al snel vol.

Onze smartphone hoorde natuurlijk ook een naam te hebben. Nadat iedereen zijn voorstellen op het bord had geschreven, werd er gestemd. De naam ‘NAKI’ kwam als winnaar uit de bus. ‘NAKI’, staat voor natuur en kinderen.

Het moment dat de oude magazines en stukken karton konden bovengehaald worden, brak aan. De groep ging op zoek naar afbeeldingen en kleuren die de sfeer en merkwaarden van de eco-phone uitstraalden. Het moodboard was de ideale inspiratie om aan het logo te beginnen. Iedereen haalde zijn beste tekenskills naar boven en er ontstonden prachtige logo’s. Waarvan we samen 1 uitkozen dat op de verpakking kwam te staan.


 

Ready to pitch

 

Weten jullie wat een pitch is? ‘Mevrouw, is dat dan een speech?’ Nee, toch niet, er is toch nog een verschil tussen beiden. Een speech kan lang duren en hoeft niet persé mensen te overtuigen. Een pitch daarentegen wel. Je wilt je idee verkopen. Dit doe je door een verhaal te vertellen en ervoor te zorgen dat je publiek emotioneel betrokken is. Je boodschap aan de toeschouwers is kort en krachtig.

 

‘Een pitch is een speech, maar een speech is geen pitch.’

 

Na deze korte toelichting over pitchen, was het tijd om zelf aan de slag te gaan. Samen bereiden we ons verhaal voor. De moment suprème brak aan, de tieners stelden hun ideeën voor aan de jury (die bestond uit de andere groep en de TADA medewerkers).

 

 

Later als ik groot ben, word ik…

Wanneer de dag ten einde liep, kon ik het niet laten om toch wel een heel belangrijke vraag te stellen. Wie weet er al wat die later wil worden? Wie wil er grafisch ontwerper worden? Enkele handen schoten de lucht in. Helemaal voldaan trok ik huiswaarts.